Dagens citat: ”Jeg har arbejdet med opera de sidste 35 år et utal af steder. I alle operahuse er orkestret, koret og sangerne – det vil sige de kunstnerisk ansatte – selve kernen i huset. Her (Den Kgl. Opera) får man dog det indtryk, at ledelsen tror, at vi laver soundtracks til balletterne og operaerne. Orkestret bør være centrum for hele husets arbejde, men her bliver man givet det indtryk, at orkestret ikke skal føle sig for vigtige….  Jeg oplever, at der ikke er fokus på musikken. Det stabile element, som giver huset en særlig feeling og potentiale, er orkestret. I er meget heldige, at I har et så vidunderligt orkester. Alle mine kolleger vil gerne komme tilbage af netop den grund”.  Uddrag af et stort interview i Politiken 13. april med den 57-årige Michael Boder, som har sagt op som chefdirigent på Den Kgl. Opera fra denne sæsons udgang.         

Vi springer til provinsen. Hvad har man ikke kunnet opleve i Odense i løbet af disse dage? Den fynske Opera har haft succes med en ny stor og barsk dansk opera. Læs omstående anmeldelse af denne bemærkelsesværdige satsning af  ”Lysistrate - Alt er sprængt i stykker” (Se artiklen ”Gribende barsk dansk opera”).

Odense Symfoniorkester, vort lokalt bedst støttede landsdelsorkester, har koncertopført Wagners ”Valkyrien” som en lovende generalprøve på den sceniske opførelse af den komplette ”Nibelungens Ring”, som følger senere i Odenses kommende Odeon, et stort teater-  og musikhus, som er under bygning. Ikke alene i Odense tager man (for første gang) fat på en samlet scenisk opførelse af ”Nibelungens ring”. I Esbjerg begynder man et nyt livtag med Wagners kæmpeværk ført an af de samme folk, som gjorde første omgang til så stor og overraskende en succes.

Opmuntrende lytning

Musikalsk var det opmuntrende at lytte med på DRs netradio, hvor man de første par dage efter udsendelserne kan indhente mange store klassiske musikbegivenheder. Jeg fik det desværre kun gjort med ”Valkyrien” i uddrag, men jeg fik meget positivt med, da Odense Symfoniorkester spillede Wagner, som var det velkendt stof. Chefdirigent Alexander Vedernikov, hvis ide og projekt det er, dirigerede smidigt overbevisende baseret på en gennemanalyseret Wagner-tolkning med megen lyrisk skønhed, men også med meningsfuld patos og drama, hvor det hørte sig til. Den blandede sangerstab virkede ikke som et sammenløbet hold, men som et samlet erfarent Wagner-hold med erfaring i det store musikdrama, hvilket naturligvis også var til stede blot indhentet forskellige steder. Opførelsen var næsten til en cd-udgivelse.

Næste gang holdet synger ”Valkyrien” i Odense, sker det på en rigtig dramatisk scene. I mellemtiden vil Odenses overbevisende Hunding, Andreas Hörl, nu til sommer have sunget sin første Hunding i Bayreuth. Dette nævnt som et eksempel på Odenses fornemme sangerniveau. I førsteakten her sang han sammen med det store lithauerske tenortalent Kristian Benedikt og den fine finske Sieglinde, Miina-Liisa Värelä. Oliver Zwang var en god Wotan også med lyriske kvaliteter, og Jennifer Wilson sang Brünnhilde. Der var flere danske valkyrier, Britt-Tone Müllertz, Anne Margrethe Dahl, Kristine Becker Lund og Andrea Pellegrini. Det kan også blive festligt bag scenen.        

Ny stor omgang i Esbjerg

Den Ny Opera i Esbjerg satser for anden gang på at opføre Wagners ”Nibelungens ring” komplet. Sidst blev det en både overraskende og velfortjent succes. Denvar overraskende taget i betragtning, at man ikke umiddelbart kan kalde "lille" Esbjerg en Wagner-by parat til hele ”Ringen” – igen. Det er et langtidsprojekt med ”Valkyrien” i 2017, ”Rhinguldet” i 2019,   ”Siegfried i 2021, ”Götterdämmerung/Ragnarok” i 2023 og den samlede Ring-cyklus i 2024. Der skal også være plads og penge til andre operaopførelser ind imellem.

Men de medvirkende er klar. Det udvidede Sønderjyllands Symfoniorkester tager turen over Jylland, og operachef Lars Ole Mathiasen dirigerer naturligvis. Kasper Wilton tager igen fat på ”Ringen”, som han gjorde så godt. Ingen siger, at det bliver den samme næste gang. Den stensikre amerikanske baryton James Johnson, som er blevet så populær herhjemme, synger Wotan. Den svenske sopran Annalena Persson, som var en pragtfuld Sieglinde sidst, synger denne gang det endnu større parti som Brünnhilde. Cornelia Beskow og Magnus Vigilius synger ”Wölsungeparret Soegmund og Sieglinde i ”Valkyrien”, Randi Stene synger Fricka i samme opera, og her bliver bassen Jesper Brun-Jensen Hunding. Så er det bare med at leve længe nok. For Den Ny Opera gælder det også om at få et godt og udbredt pr-arbejde sat i gang.    

Aarhus skal i 2017 være europæisk kulturhovedstad. Man kan mindes, da byen lagde ud med den første store ”Ring”-opførelse i nyere tid herhjemme, og Aarhus blev internationalt kendt som Wagner-by. Det er historie. Aarhus vil denne gang ikke deltage i Wagner-konkurrence med Odense og Esbjerg, men Aarhus Symfoniorkester har netop præsenteret et både spændende og originalt koncertprogram for næste sæaon godt og vel. Læs mere i omstående artikel, som forsøger at besvare spørgsmålet ”Hvordan så meget og så flot?”.

Anmeldelse: Odenses chefdirigent i Aarhus

Samme aften, som Palle Kjeldgaard i Aarhus havde præsenteret sit sæsonprogram om formiddagen, dirigerede Odense-kollegernes russiske chefdirigent Alexander Vedernikov Århus Symfoniorkester, og igen var det en succes. Det på trods af aftenens fire værkers forskellighed. De var nærmest hentet fra fire forskellige steder i musiklitteraturen, og alligevel blev det fire vindere. Dog vil jeg gerne have lov at anføre, at det havde været helt perfekt, i Debussys "Valses nobles et sentimentales"  hvis 10 procent russisk tilspidsning i klangen var blevet udskiftet med tilsvarende procent fransk elegance. Så fulgte Haydns trompetkoncert, musikhistoriens første store moderne for instrumentet skrevet i 1796 med smidige toneløb for en trompet med klapper og huller efter forbilledet fra træblæserinstrumenter. Den ungarske Gábor Tarkövi spillede med en stor flot tone og glødende ekvilibrisme på sin ventiltrompet. Det var en fest. Så kunne man i tilgift spekulere over, om Mozart, før han gik i seng med sin ”Eine kleine Nachtmusik”, havde hørt Haydns koncert, eller om han netop ikke havde?

Efter pausen kom der mere blæserfest. Aarhus Symfoniorkesters tidligere basunist Jesper Busk Sørensen, som nu er fast i Berliner Philharmoniker, var en tur tilbage for sammen med Tarkövis at spille, hvis det ord da slår til i Ole Schmidts ”Pièce concertante”. Der sker ikke så lidt af forskelligt, både dystert og lyst, endda noget humoristisk, som Ole Schmidt vel altid havde vanskeligt ved at holde tilbage. Og det var ikke til at stå for, som de to store blæsere foldede sig ud i en festlig virtuos dialog. Salen kogte. Og derefter skiftede klangbilledet igen til Saint-Saëns’ såkaldte ”Orgelsymfoni” i en varm og klangsmuk udførelse, hvor orglet voksede frem i orkestret mindre som solistinstrument, mere som afgørende obligat instrument. Man forstod, hvorfor netop denne ene symfoni blev så populær.

Symfoniorkestrene i Odense og Aarhus har det godt under to så fremragende chefdirigenter som Alexander Vedernikov og Marc Soustrot. Begge tager sig også af udviklingen af deres orkestre i hverdagen. Som optakt til koncerten overrakte formanden for Aarhus Symfoniorkesters Venneforening, Tove Christensen, Gustav Albeck Prisen til violinisten Birgitte Bærentzen Pihl, der sidder forrest blandt anden violinisterne. Et populært valg.  

Ekstra vindere i Carl Nielsen konkurrencen

Alt imens nåede man frem til finalen i Carl Nielsen violinkonkurrencen i Odense. Konkurrencen er blevet så anerkendt internationalt, at det er topmusikere, som deltager. Sidste danske deltager måtte således udgå efter anden runde på trods af høj kvalitet. I Odense har det som altid vel været en fest at hygge om de internationale deltagere, men DR har også fulgt med og blandt andet med videooptagelser på DR-nettet af konkurrencen holdt det ganske land i musikalsk ånde.

Kvaliteten var så høj, at dommerpanelet med vor egen violinmester Nicolai Znaider som formand følte sig foranlediget til for egen regning at uddele en fjerdepris, som den endda delte mellem tre oversøiske piger, som var gledet ud efter semifinalen og for længst var rejst fra Odense. Det var  Soo-Hyun Park også, så hendes pris for bedste udførelse af det obligate nye værk komponeret af Jesper Koch måtte også eftersendes.

Endnu mere overraskende var det, at juryen ikke kunne finde frem til en éntydig vinder, men delte førsteprisen på 12.000 euro og andenprisen på 10.000 euro ligeligt mellem de to kvindelige finaledeltagere Ji Yoon Lee fra Sydkorea og Liga Petrova fra Bulgarien, begge midt i tyverne, mens den musikalsk livlige sydkoreaner Luke Hsu, som før har vundet førstepriser, denne gang fik tredjeprisen.  Ji Yoon Lee modtog ekstra såvel orkestermusikernes pris som børneprisen. Den sidste blev valgt af børn, som er elever af musikere i orkestret. Et spørgsmål bliver stående. Førsteprisen var foruden pengene en pladeindspilning for Orchid Classics, men hvad nu, da der er to førsteprisvindere? En duet-cd?

Foto: Odense Symfoniorkesters russiske chefdirigent Alexander Vedernikov siger:  ”Hvor skal man ellers opføre ”Ringen” end i Odins by”. Han dirigerer "Siegfried" som koncertopførelse 9. september i Carl Nielsen Salen og "Ragnarok"" den 20. maj 2017. Data for sceneopførelserne foreligger ikke endnu.