af John Christiansen - d. 11. juli 2016
Årets sikkerhedsforanstaltninger på årets Wagner-festival i Bayreuth er såvel tragiske som dumkomiske - Store og hyggelige musikoplevelser er at hente på Djurs og Mols festivalen – Ny østrigsk heltetenor
Dette er den tredje artikel i træk, som må hente stof fra Wagner-festspillene
i Bayreuth, og det er indrømmet noget ensformigt. Der er heller ikke godt nyt,
men den fortæller om et problem, som nok er på vej til at blive alment
generende også i kulturlivet. Men jeg kan berolige med, at det nu ikke længere gælder
Richard Wagner og forestillingen, som vil blive omtalt på jcklassisk.dk efter
premieren, men om festspillenes sikkerhedsforanstaltninger, som må være de
skrappeste til nogen forestilling i operagenrens 425 års historie.
Parsifal uden Ausweis
Lad os begynde med en lille episode i Bayreuth i fredags. Tenoren
Klaus Florian Vogt, som synger Parsifal, gik under en prøve de vel omkring 75
meter fra festspilhuset ned til personalekantinen iført den soldateruniform,
som er en del af hans kostume i operaen. Han blev standset af to
sikkerhedsfolk, og da han ikke havde sit Personalausweis på sig i sit
scenekostume, blev han ført ind i et undersøgelsesrum og kropsvisiteret.
Sikkerhedsfolkene kendte ham ikke, hvad de heller ikke
nødvendigvis skulle. Men episoden lader os forstå, at den ændrede atmosfære på
festspilhøjen har kunnet påvirke mange af kunstnerne og ikke mindst den ikke
specielt nervestærke dirigent Andris Nelsons, som forlod Bayreuth for ikke at
vende tilbage. Når en kunstner har et Wagner-partitur i hovedet, som står for
at skulle realiseres, må han ikke forstyrres af noget så uvedkommende.
Ingen puder, tasker
og vand
Hvad sker der så, når publikum kommer på fra den 25. juli og
august måned ud? Festspillene har sendt
besked ud til alle, som har købt billet gennem dem. I år bliver det forbudt at medføre
drikkevarer af enhver art, tasker (små dame-teatertasker dog fritaget) og –
bemærkelsesværdigt nok – de bløde puder til de hårde træstole i festspilhuset
fra 1876 bliver ikke tilladt. Det bliver hårdt for mange.
Her midt i Frankens dejlige grønne natur er der nu opstillet
høje egn omkring festspilhøjen. Der bliver kun adgang ad bestemte veje.
Siegfried Wagner alléen op til festspilhuset, som efter nogle wagnerianeres
mening er den eneste værdige måde at komme op til festspilhuset på, bliver
lukket, antagelig dog ikke for gående. Publikum skal være der senest 45
minutter før forestillingen. Det klarer det nu nok, men denne sommer skal man
blot stå i kø for at blive visiteret i stedet for at kunne slappe af i den normalt
så hyggelige atmosfære. Danske gæster skal huske passet – for at høre Wagner.
Angela Merkels afbud
Angela Merkel har også meldt afbud til åbningen af
festspillene, eller rettere hendes sikkerhedsfolk har. Hun regner med at komme
senere, underforstået håber på det, men den nye dato er ikke valgt, hedder det.
Hverken hun eller festspilchefen har i hele denne sag meget at sige. (Læs også
omstående artikel ”Festspil med garniture” bl.a. om dengang, da fru Merkel kunne
gå frit omkring).
Bayreuth er naturligvis en af de mange risikozoner for
terror, som er opstået efter Paris og Bruxelles og andre steder. I Bayreuth har
man nærmest udfordret terroristerne. Opsætningen af ”Parsifal” er ”religionskritisk”,
skriver festspillenes pressechef som en rettelse af, at instruktøren Uwe Eric
Laufenburg nok fra begyndelsen var lidt for åbenmundet ved at antyde noget med
muslimkritik. Men nu understreger Laufenburg, at opsætningen bliver helt uden
farligt brændstof.
Til festspillene i Salzburg, hvor man ikke kun har én stor scene,
men fire-fem forskellige at vogte over, er der naturligvis også taget ekstra
forholdsregler, men her foregår det i stilhed og ro og uden publicity. Men
publikum uanset hvor i denne festspilsommer må huske at have passet eller anden
personlig dokumentation med.
Jeg håber og
forventer, at der her på jcklassisk.dk ikke kommer et ord til om Bayreuth inden
anmeldelsen af premiereforestillingen.
Festspildage i Djurs
og på Mols
Kun to dage efter Bayreuth-premieren åbner festivalen Klassiske
Koncerter i Djurs og på Mols for sjette sommer, og her præsenteres et alsidigt
og meget attraktivt program fra den 27. juli til og med den 2. august. Her kan
man stadig trække vejret frit og dejligt og nyde de smukke omgivelser omkring
sig.
Åbningskoncerten bliver i Glasmuseets specielle univers i
Ebeltoft, hvor de fire musikere, som i 2009 vandt DR P2s Lyt til Nyt pris
genforenes. Violinisterne Alexander Øllgaard og Maj Kullberg (førstedamen bag
festivalen), bratschisten Sanna Ripatti og cellisten Jakob Kullberg spiller bl.a.
Per Nørgårds komplicerede og spændende sjette kvartet ”Tintinabulary”. Dagen
efter er der måske allerede udsolgt på Møllerup Gods til den tyske violinist
Carolin Widmann, den hollandske pianist Daria van den Bercken og den både
internationale og lokale cellist Jakob Kullberg i et program omkring Händel og
Debussy.
Den 29. kan man høre Det Kgl. Kapels septet. Den 30. juli
synger Tuva Semmingsen bl. a. vilde Vivaldi-arier, og Molskroens nye chefkok
serverer delikatesser dertil. Dagen efter kan man høre kammerkoret Musica Fikta
i Agri kirke. De to sidste aftener sker det i Dråby Kirke fine akustik. Den 1.
august ser den pragtfulde blokfløjtespiller Michala Petri ”med Mozarts øjne” på
programmet sammen med Kroger Kvartetten. Foruden Mozart bydes der på Beethoven,
Vivaldi og Sunleif Rasmussen.
Afslutningsaftenen den 2. august kommer en dansk
verdenssanger hjem fra Wien for sammen med den østrigske pianist Stefan Vladar
at opføre Schuberts store sangcyklus ”Die Winterreise”. For at tage et modstykke, så må det blive en
koncert ved det solskinsbelyste Sletterhage fyr den 1. august kl. 11 om
formiddagen dirigeret af seniormaestro Erling fra Kullberg-dynastiet. Her kan
man få lov at synge med. Vil man have børnene med, skal man også se videre på
festivalens program i Djurs og på Mols.
En ny østrigsk heltetenor
Jonas Kaufmann regnes af mange for tidens store tenor, men
en typisk heltetenor er han nu ikke. Han har i den senere tid også haft
vanskeligheder med sundheden og har måttet melde afbud flere gange. Senest i
søndags skulle han synge Siegmund på sommerfestspillene i Baden-Baden, men han
måtte begge aftener melde afbud i sidste øjeblik. Men festspillene var som
sædvanlig vel forberedt. Den unge østrigske heltetenor – for det skal han være –
Andreas Schager sprang ind og fik stor succes, hvilket ikke er nyt for ham i
sin endnu korte karriere. Schager måtte forlade prøvearbejdet på Wagner- festspillene
i Bayreuth, hvor han synger Erik i ”Den flyvende hollænder”, og hvor det er
planlagt, at han overtager rollen som Parsifal måske allerede om et år.
Opførelsen i Baden-Baden, festspilby, kurby og den traditionsmæssigt
mest ”russiske” by i Tyskland, blev dirigeret af Valerij Gergiev i spidsen for det
medrejsende orkester fra Marinskij-orkester fra Sankt Petersborg. Det øvrige
sangerensemble har for fleres vedkommende tidligere sunget ”Valkyrien” både der
og på cd: René Pape som Wotan, Eva-Maria Westbroek som Sieglinde, Evelyn
Herlitzius som Brünnhilde og Mikhail Petrenko som Hunding.
Bilede: Bo Skovhus,
som synger Schuberts ”Winterrejse” på sommerfestivalen på Djurs og i Mols i
Dråby Kirke den 2. august. Skovhus synger også operette sammen med sopranen
Kari Postma på Plænen i Tivoli i København den 6. august.