Sidste:  Den 46-årige tyske instruktør Philipp Kochheim, operachef i Braunschweig,  er af 74 ansøgere blevet valgt som ny operachef på Den jyske Opera fra sæsonen 2017-18.  Han vil foruden det traditionelle repertoire satse på glemte mesterværker fra forskellige tider og fange det yngre publikum ind ved også at spille musicals. Han vil bosætte sig i Aarhus og lære dansk og interesserer sig også for sjældent spillede danske operaer. En artikel vil snarligt følge om Kochheim og Den jyske Opera.


Aarhus Kommunes jobnummer 751.000003250 er læsning, som vil forbløffe mange af  jcklassisk’s læsere. Der planlægges en ny strategisk udvikling i Aarhus Symfoniorkester, og det gælder en ny stilling som kommunikationsmedarbejder, som med hud og hår hører under Aarhus Kommune. Her skal sammenstilles nogle udpluk fra stillingsbeskrivelsen, der begynder: Du er positiv, engageret, imødekommende og professionel med en ”can do” attitude. Det er et interessant nutidigt fænomen, at det gælder om at kunne vise, at man kan, og det måske i højere grad end at kunne.det. .Men man forstår, at det er vigtigt med overdrivelsens attitude i dette tilfælde, for en ansøger om denne stilling skal kunne så meget, at han eller hun synes at blive nødt til at overdrive sin formåen på papiret. .

Man skal have en relevant videregående uddannelse inden for marketing og kommunikation, have kendskab til online markedsføring og sociale medier, være analytisk og kreativ og besidde godt købmandsskab. Det vil være en fordel at have kendskab til inDesign.  Man skal deltage i fundraising aktiviteter, herunder tilskudssøgning og opbygning af nye samarbejder m.m., planlægge, udvikle og producere kampagner og nyhedsbreve til digitale kanaler, udforme korte Youtube/Vimeo produktioner med produktioner med features af de optrædende kunstnere, udvikle en dedikeret strategi for at ramme de 20-45 årige, dialogmarkedsføring, brugerundersøgelser med feedback på individuelle koncerter etc.

Der kunne til disse linjer jo skrives en buffoarie i stil med Mozarts og Leporellos opremsning af  Don Juans piger.  .  

Listen er meget længere og inddrager naturligvis det traditionelle arbejde at udforme sæsonprogrammer og koncertprogrammer og sikre mediedækning i radio/TV, aviser m.v.  Det er krævende nok, men det eneste i forhold hertil, som annoncen kræver af den nye kommunikationschef, er, at  han eller hun har interesse for symfonisk musik. Ikke et ord om kendskab til, endsige viden om klassisk musik. Den rene iInteresse har allerede de 1000 opmærksomme tilhørere i Symfonisk Sal.  .

Et centralt ord i den aktuelle jobbeskrivelse er, at ansøgeren skal besidde godt købmandsskab. Det fremgår tydeligt, som det også gjorde i kommunens præsentation af den nye orkesterchef, at Aarhus Symfoniorkester skal sælge sig selv videst muligt, - og det er naturligvis glimrende, ikke mindst hvis pr-indsatsen giver tilsvarende gevinst -, men det virker, som der tænkes mere på business end på  musikalsk kvalitet. Og så kan man let få bange anelser. 

Amerikanske orkestre strejker

Musikerne i flere store amerikanske symfoniorkestre er ikke tilfredse med deres aflønninger. Kritikken går i første række på, at de får for lidt i forhold til deres kvalitet. Herhjemme aflønnes musikerne i de fire landsdelsorkestre nogenlunde ens, men i USA er forholdene meget forskellige fra stat til stat, så derfor ser musikerne også på, hvad deres kolleger får.  

Philadelphia Orchestra påbegyndte en strejke få timer før sæsonens åbningskoncert under en af verdens mest eftertragtede dirigenter, orkestrets populære chef Yannick Nézet-Seguin, som for nylig blev valgt som den kommende musikchef for Metropolitan Operaen fra 2020. I fire år efter James Levines afgang nu vil The Met fungere med vekslende dirigenter. Da publikum i Philadelphia mødte op til sæsonens første koncert stod musikerne, nogle i kjole og hvidt, foran koncertsalen med skilte: ”Philadelphia Orchester on strike” og ”Retain the Artistry”, som kan oversættes: ”Genopret den kunstneriske kvalitet”. Ingen koncert. Selv en officiel middag for sponsorer måtte aflyses.

Orkestermusikerne i Philadelphia anførte blandt andet, at de fik 18 % mindre i gage end kollegerne i Boston Symphony Orchestra og hele 24 % mindre end dem i San Francisco Symphony Orchestra. Det sidste har netop forhandlet sig til en ny rekordagtig aftale. Philadelphia orkestrets frustrationer er forståelige, for det er absolut ikke dårligere end de nævnte orkestre. Philadelphia er ikke ene om at strejke, for det gør Pittsburgh Symphony også og desuden det mindre Fort Worth Symphony Orchestra. Pittsburg symfonikerne har faktisk en høj kvalitet, selv om det er mindre kendt i Europa. Men Philadelphia Orchestra er et af USA's ”big five” orkestre. New York Philharmonic hører også blandt dem, men det er ikke helt på højde med Cleveland Orchestra, Riccardo Mutis Chicago Symphony, som kommer til Aalborg i det nye år, og netop Philadelphia.

Når lønningerne i Philadelphia er forholdsvis lavere, skyldes det, at orkestret gik fallit i 2011 og alle lønninger blev skåret med 14 %, og de er ikke gået op siden. Orkestret fik tilbudt en årlig grundløn på 127,608 dollars i tre år, men det er stadig mindre end de fire andre toporkestres aflønninger. Dagskursen på en dollar er 6,62 kroner, så det er en meget pæn løn, men forholdene i USA er anderledes. Velfærd efter danske forhold eksisterer jo for eksempel ikke.

Sidste: På tre dage forhandlede musikerne i Philadelphia sig til en ny aftale og har genoptaget koncertlivet. Men der ventes uro andre steder, hvor der skal forhandles nye kontrakter. Herhjemme har vore symfoniorkestre fået endnu vanskeligere forhold på grund af grønthøster-betingede formindskede budgetter, og det kunne sammenlignet med USA nok være rimeligt med orkesterstrejker, men der kommer ingen. Hvordan ville et par orkesterstrejker ellers blive modtaget? 

Aarhus Symfoniorkester i Symfonisk Sal.  Foto: Nikolaj Lund