af John Christiansen - d. 20. november 2016
Den jyske Opera spiller Donizettis ”Kærlighedsdrikken” og Verdis ”La traviata” i sæsonen 2017-18 – Jonas Kaufmanns comeback venter på sig
Den jyske
Operas chef, den nordirske Annilese Miskimmon har offentliggjort, hvilke
operaer der kommer op i sæsonen 2017-18. Hun har planlagt dem, inden hun rejser
til Oslo, hvor hun skal være chef for Den norske Opera. Overgangen til den
tyske instruktør Philipp Kochheims overtagelse af hele ansvaret fra sæsonen
2018-19 bliver uden nye kendte operaer, som ellers så positivt har præget fru Miskimmons
tid i spidsen for Den jyske Opera.
De to
værker, som skal på turné landet over, bliver i efteråret 2017 Donizettis
charmerende ”Kærlighedsdrikken”, en både følelsesfuld og let munter historie om
den enfoldige bondeknøs Nemorinos længe forgæves bejlen til den smukke Adina.
Der er megen dejlig musik, ikke mindst er Nemorinos ”Una furtiva lagrima” et
populært poetisk tenorhit, da han glæder sig over at se en skjult tåre i Adinas
øjne, måske tegnet på, at hun alligevel holder af ham. De potentielle
operaspillesteder landet over kan roligt gribe til.
Kærlighed eller elskov?
Den jyske
Opera kalder ”L’elisir d’amore” for ”Elskovsdrikken”. Sådan blev den oversat i
1856, da en italiensk trup førsteopførte den i Danmark. Den ukendte opera
skulle sælges, og elskov var nærmest et romantisk lidt uartigt ord. Men operaen
handler ikke om elskov, og Danmark er det eneste land i verden, hvor man benytter
en titel, der har med elskov at gøre.
Men der er da
ingen grund til at bruge en titel, der er forkert oversat, ikke passer til
indholdet og lugter af mølpose? ”Kærlighedsdrikken” dirigeres af den
dansk-japanske Martin Nagashima Toft, og sættes i scene af den britiske Harry
Fehr.
La traviata igen
I foråret 2018 kommer Verdis mesterværk ”La
traviata”, som betyder ”den vildførte”, og som med rette er en af verdens mest populære
operaer om et umuligt kærlighedsforhold mellem demimonden, den smukke, holdte
kvinde Violetta i Paris og den unge, måske naive Alfredo, som forelsker sig i
hinanden. Operaen bygger på Alexander Dumas den yngres til dels selvoplevede roman
og skuespil ”Kameliadamen”. Det tyske instruktørtalent Aron Stil sætter i
scene, og Techwin Evans dirigerer.
Efter nytår – og før
Den første turnéforestilling
i 2017 er en koncert med et scenisk pift, som fortæller om Den jyske Operas 70
år, og det med nogle af de bedste nordiske og danske sangere. Det giver noget
at tænke over for mig, at jeg her set næsten alle opsætninger på DJO de seneste
65 år. Min operapremiere var netop ”La traviata”.
I august 2017
uropføres i Aarhus ”Brødre” som led i Bier-trilogien sat i scene af Kasper
Holten. To korforestillinger, som begge
har haft premiere, kommer heldigvis på turné i sæsonen 2017-18: Den ene er
”Brus og bobler”, som er scenisk sat sammen af store operakor i en ny
sammenhæng. Den anden er Askepot-eventyret for børn, ”Hug en hæl og klip en
tå”.
Mens jeg
skriver dette, lytter jeg til DR P2s radiooptagelse af DJOs ”Askepot”, som jeg
selv ikke kunne overvære. Det er en fornøjelse, som man også har kunnet læse i anmeldelserne,
at lytte til en så ægte Rossini-tolkning, som charmerer selv uden at man har den
for øje. Fin dirigent og et meget præcist sangerhold. Den jyske Opera spiller
stadig Rossinis ”Askepot”. Odense, Vejle, Randers og Aalborg står for tur til
og med den 3. december. Det har været dejligt at høre, at transmissionen fra
Den jyske Opera har været i den bedre del af den fine række operatransmissioner,
som vi får hver lørdag.
Jonas Kaufmann aflyser atter
En af tidens
mest populære tenorer, den 47-årige Jonas Kaufmann venter stadig på et
comeback. Senest har han aflyst en koncert den kommende tirsdag på det store Teatro
Real i Madrid, officielt på grund af ”sundhedsproblemer”. Den planlagte
koncert var endda en erstatning for en aflyst koncert i anledning af Madrid
operaens 200-årsjubilæum i januar. Dengang havde han betændelse i næsens bihuler.
Siden
sommeren har Kaufmann måttet aflyse koncerter og operaopførelser i München,
Berlin, Baden-Baden og Paris efter tur, oftest på grund af ”stemmebåndsvanskeligheder”.
Kaufmann håber stadig snart at kunne vende tilbage til scenen.
Han kan
trøste sig med, at han er repræsenteret på den tyske klassiske top 20 liste med
ikke færre end fem forskellige indspilninger. Hans nyeste cd, ”Dolce vita” gik
endda direkte ind på førstepladsen. Kun Herbert von Karajan og Anna Netrebko
har tidligere opnået at blive placeret med fem indspilninger. Top tyve listen
er baseret på en sammentælling af salget i 2800 pladeforretninger. Hvor mange
har vi tilbage herhjemme?
Billede: Jonas Kaufmann, sygdomme og
succes’er.