af John Christiansen - d. 6. februar 2018
Det er ganske naturligt at kalde Michala Petri for
blokfløjtens dronning. Hun har givet mere end 4000 koncerter fra verdens
musikmetropoler til beskedne forsamlingshuse. Hun har gjort den lille fløjte
til et anset koncert-instrument. Hun har et repertoire, der spænder over musik
fra renæssancen og den tidlige barok, videre den store klassiske og romantiske
mangfoldighed og i stærk grad til vor tids musik. Hun har uropført mere end 150
værker skrevet til hende. Det første var Henning Christiansens ”At spille for
et barn”. Da var hun seks år. Hun er gået på opdagelse uden for den europæiske
musik for eksempel i kinesisk musik, og for at kunne spille den fremmede musik har
hun måttet udvikle en helt ny spilleteknik.
Michala Petri begyndte som 11-årig at studere på det
statslige konservatorium i Hannover under den legendariske Ferdinand Conrad.
Dengang var blokfløjten regnet for at være et instrument kun for barokmusik.
Ingen anden har som Michala Petri kunnet overbevise om, at blokfløjten har en
væsentlig tone at komme med i flere hundrede års epokers musik. Man kan tilføje
også i mange genrer uden for den klassiske. Hendes karriere har været alsidig
takket være en altid levende nysgerrighed.
Alt dette har givet sig udslag i mere end 70 cd’er først for
de gamle pladeselskaber. Den allerførste var en BBC-koncert med det berømte
Academy of St. Martin-in-the Fields orkester i London. Da var Michala Petri
netop fyldt 17 år. I 1992 gav hun og guitaristen Lars Hannibal deres første helaftens-koncert
så fjernt og romantisk et sted som i det andalusiske kloster La Cartuja de la
Sierra. Duoen har givet mere end 1500 koncerter siden. I 2006 dannede de to
pladeselskabet OUR Recordings for at bestemme selv eller nærmere for at
indspille den musik, som andre ikke turde udgive. Det er noget af det spændende.
Det er udelukkende udgivelser fra dette selskab, jeg her vil komme nærmere ind
på. Our Recordings har udgivet godt 30 CD’er, gennemsnitligt tre hvert eneste
år.
Først barokken
Jeg skal begynde, og det gør jeg det sted, hvor blokfløjten
først hørte hjemme, nemlig i barokken og med to gigantiske musikere i et
herligt samspil. Arcangelo Corellis (1653-1713) populære ”La Follia” og andre fire
sonater fra opus 5, alle med den formidable cembalist Mahan Esfahani fra
Teheran. La follia eller folia betyde ”dårskaben” og var en populær
dansemelodi, som flere har skrevet variationer over. Corelli skrev sine sonater
med langsomme udtryksfulde satser, hvor man føler, at tiden står stærkt og
smukt eftertænksomt stille, og funklende hurtige satser, som man ikke kan sidde
stille til, som de spilles præcist og livligt af Michala Petri sammen med Esfahani.
De var egentlig for violin, men de blev i barokken også spillet for fløjte, men
ikke blokfløjte. Det er Michala Petris fortjeneste at have overført dem til
blokfløjte eller mere korrekt til blokfløjter. (Our Recordings 6.220610)
Hvis man vil have et lille overblik, hvor rig barokken var
på fremragende komponister, er der cd’en ”Virtuoso Baroque” med Petri og Hannibal,
blokfløjte og guitar. Her får man fortrinsvis sonater skrevet af otte komponister,
som alle er født mellem 1653, Arcangelo Corelli, og 1705, Nicolas Chédeville,
en fransk elev af Vivaldi og den mest glemte af dem på cd’en. Han elskede at
more sig på musette, det lille sækkepibeagtige instrument, som holdt
franskmændene vågne i barokken, men hans mere seriøse musik var efter prøven
her at dømme af en gedigen virtuos kvalitet. Cd´en er netop en prægtig virtuos
indspilning af virtuos musik også af Tomaso Antonio Vitali, Georg Philipp Telemann,
Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Arcangelo Corelli, Giuseppe Tartini og George
Frideric Handel. Det er spændende at lytte sig ind på de enkelte komponisters
særpræg, men det holder dog ikke altid, for man møder også et andet særpræg andre
steder i deres kompositioner. (Our
Recordings 6.220604).
Michala Petri og cembalisten Mahan Esfahani har ikke alene
indspillet barokkens Corelli, men også ny britisk og dansk musik. CD’en hedder
”UK DK” og skal også fremhæves som en af de mere specielle. Jeg havde egentlig
forventet mig større nationale forskelle, men trods al naturlig forskel er der også
noget nordisk over det meste af musikken. Der er engelsk musik af Gordon Jacob,
Benjamin Brittens ”Alpine Suite” og Malcolm Arnold for at nævne dem efter alder
og så med Daniel Kidane fra 1986 til sidst. De modsvares af dansk musik af den
allerede nævnte Henning Christiansen, Vagn Holmboes sonate opus 145 samt Axel
Borup Jørgensens ”Fantasia”. Jeg glæder mig til en senere gang at vende tilbage
til ham, for Our Recordings og Edition Borup-Jørgensen arbejder sammen om
udgivelsen af hans musik, også af den uden blokfløjte. (”UK DK”. Our Recordings 6.229811).
Koncerter i landevis
De ovenstående omtalte indspilninger er alle duoer, altså kammermusik,
hvor den lille blokfløjte har stort at sige. Michala Petri har også indspillet
en del koncerter med orkester opdelt efter lande, og her er blokfløjten nok relativt
beskeden i samspillet, men den har alligevel en egen vægt i en ofte mere
kompliceret musikalsk verden. Vi begynder med Danmark og Færøerne. Det er
bemærkelsesværdigt, hvor forskellige de tre koncerter af Thomas Koppel, Pelle
Gudmundsen Holmgreen og Sunleif Rasmussen er. Michala Petri har i sin karriere
altid søgt den musik, som er anderledes, og hun har haft om ikke næse, så ører
for at opdage, hvad der måtte være i den.
Thomas Koppel og hans sangerinde-hustru Annisette overskred
grænserne mellem klassisk kompositionsmusik, jazz, gospel, blues etc. på flere
måder, hvilket også gav sig udslag i rockbandet Savage Rose, men han holdt også
fast i at skrive klassisk betonet musik, der ikke holdt sig fra grænser. Han
skrev tre stykker til Michala Petri, ”Moonchild’s Dream” således til en
musikvideo for DR, som er båret af Koppels sociale tanker. Musikken søger at
gengive en fattig Sydhavns-piges håb, tanker og tårer i en faktisk righoldig
musik.
Pelle Gudmundsen-Holmgreens ”Chacun Son Son” er vel ikke en
koncert. Titlen hentyder til ”à chacun son gout” (Enhver sin smag), her
forstået: Enhver sin lyd. Komponisten betegnede værket som ”mere et rituel” og
her er blokfløjten ikke et soloinstrument, men førstedame i træblæsergruppen.
Det tredje værk er Sunleif Rasmussens femsatsede ”Territorial Songs”, færøske fuglesange,
om man vil. Man føler næsten den spændende natur i den rigt facetterede og atmosfærerige
musik. Det er også er en naturverden af vellyd fra Michala Petri, som har
spillet en del af Sunleif Rasmussen, hvis musik er værd at lægge mærke
til.
Jeg tror, at denne indspilning var den første i det nye
Musikkens Hus i Aalborg i 2014. Den nye sal har fremelsket Aalborg Symfoniorkesters
kvaliteter på forbløffende vis, her spiller det under Henrik Vagn Christensen. Denne
cd tager megen plads i artiklen, fordi den er blevet en af mine favoritter. (Danish and Faroeses Recorder Concerto. Our Recordings 6.220609)
Britisk, tysk og
fransk
Michala Petri har også indspillet tre koncerter af britiske
komponister. Igen spiller hun funklende elegant, lyrisk og fornøjeligt, når det
sidste er på sin plads. Og det mærkværdige sker. Det er ægte engelsk musik, men
den er altså også noget sommerdansk. Først i Richard Harveys ”Concerto
Incantato”, et prisvindende værk, som Michala Petri uropførte i Hong Kong. Fem
spændende satser, ikke en takt for meget og ikke en takt for lidt. Det er vital
og liflig musik. Det lyder, som er Michala Petri faldet for den. Derefter går hun
stepvis tilbage i to generationer til Malcolm Arnolds blokfløjte-koncert fra
1988 og til Gordon Jacobs suite for blokfløjte/recorder fra 1957. Rapsodisk
nuanceret britisk musik, men hos Arnold mærker man altså Carl Nielsen skygge.
Cd’en er indspillet on location af City Chamber Orchestra of
Hong Kong dirigeret af Jean Thorel. Og så én gang for alle: Our Recordings
chefproducer er selveste Preben Iwan. Han tog også turen til Kina. Instrumenterne
står dejligt klart og vel afbalanceret, og det kan siges generelt om alle hans
optagelser her. Pladehæfterne bringer godt læsestof og billedstof, men kun på
engelsk. Danmark er for lille et land til at kunne holde hovedparten af salget fra
at gå til udlandet. (Our Recordings
6.220606).
Tyske blokfløjtekoncerter og en fransk koncert slås sammen.
Det medfølgende pladehefte er på 64 sider, for her er teksten foruden engelsk
også på tysk og fransk. Det er værd at lytte. Blokfløjten befinder sig i en
sfære for sig i ”Recordare” af Narkus Zahnhausen, der selv er en kendt
blokfløjtevirtuos. Hans jævnaldrende (1965) kollega Fabrice Bollon er født i
Paris, men musikalsk set en verdensborger også som anerkendt dirigent. Hans
værk her hedder ”Your Voice Out og the Lamb” og er mere varieret lytteværdigt
ofte med en frisk impuls. Endelig er der den ældre østtysker Günter Kochan med ”Musik
for alt blokfløjte, 25 strygeinstrumenter og slagtøj”, et godt eksempel på, at
der i DDR blev skrevet megen god musik, som vi burde lære at kende bedre. Dette
værk blev dog til i 2000 en halv snes år efter ”die Wende”. Noterne er som sagt
grundige og værd at have med i lytningen. Odense Symfoniorkester og Christoph
Poppen er veloplagte. (Our Recordings
6.220614).
Kinesisk musik? Ja, engang var det klaverkoncerten ”Den gule
koncert” og violinkoncerten ”Butterfly lovers”. Men det ændrede sig stærkt
efter Maos død og slutningen på den kulturelle revolution. Michala Petri har
ret enestående indspillet kinesiske blokfløjte-koncerter af fire komponister
under fælles titlen ”East meets West”, og det er netop, hvad der sker. En cd
med gode overraskelse for den nysgerrige, men også med en lidt ujævn musikalsk
kvalitet, men ikke i udførelsen med Petri og Copenhagen Philharmonic dirigeret
af Lan Shui (Our Recordings 6.220603).
Cross over og mere
populært
Et godt eksempel på Michaele Petris lyst og evner til at
krydse grænser er bestillingen af et værk af jazztrompetisten Palle Mikkelborg
og hendes indspilning af det sammen med harpenistinden Helen Davies og
Sønderjyllands Symfoniorkester og dirigenten Henrik Vagn Christensen. Læg mærke
til, at fire af vore gode landsdelsorkestre har lagt orkester til Petris
indspilninger. ”Going to pieces –
Without falling apart” er overskriften på det tre kvarter lange ægte cross over
værk med 12 satser, der hver har en tankefuld overskrift. Her er vi et stykke
fra trompetvirtuosen Mikkelborg, der er gået seriøst til værks i sin egen
verden også for et andet publikum end Petris mest sædvanlige. Man får også hans
trompet at høre i ni minutters lange stille eftertanker til hovedværket. (Our Recordings 6.220607).
”Golden Party” er en cd for Petris og Hannibals 25 års
jubilæum som duo. Og her er vi ovre i en mindre krævende lytning med musik fra parrets
populære repertoire. Den indledes med seks af Carl Nielsens ”Humoresque
bagateller”, og den slutter med Griegs fem lyriske stykker oprindeligt for
klaver. Men imellem kommer netop Asger Lund Christiansens ”Golden Party” skrevet
til Petri og Hannibal og et par af Lars Hannibals egne kompositioner, fine
drømme og danse. Og til slut ægte kinesisk fra Zhang Weiliangs bambusfløjte. (Our Recordings 6.220619)
Jeg slutter med en cd, som jeg tror rammer et bredt, mere
traditionelt publikum. ”Siesta” med Petri og Hannibal. Lad alle de andre vidt
forskellige cd’er stå for dagen med alle dens aspekter. Siesta er aftenens
omtanke, også afslapning, men ikke søvn eller lur. Tværtimod bliver man
opkvikket. Musikken er argentineren Aston Piazzolas firsatsede ”Histoire du Tango”
og småstykker af Amargos, Castenuovbo-Tedesco, Ibert, Ravel (en habanera) og
Vila-Lobos. Man er på ferie (Our
Recordings 8.226900).
10 cd’er med Michala Petris blokfløjte og vekslende mellem
Lars Hannibals guitar og fuldt orkester. Det lyder af en lang omgang, men det
har været en fornøjelse. Musikken har spændt vidt og alsidigt. Velklang, ro, inderlighed,
skønhed, men også musikalsk ekvilibrisme til at sætte én op. Denne artikel er
lang, men husk, at den er gemt og fremover vil kunne trykkes frem sammen med nu
533 andre artikler.