af John Christiansen - d. 9. januar 2019
En afdeling opera med barytonrepertoire – En afdeling med musical og spanske sange – To kvindelige solister: Et ungt talent og et genhør med en stjerne, som forsvandt – Hvor gammel er Domingo virkelig?
Endelig kommer Placido Domingo til Aarhus, efter at han har gæstet
flere andre byer i landet. Lad det med det samme være sagt, at der er totalt
udsolgt. Det erfarede jeg først, efter at jeg skrev denne artikel, og det kom bag
på mig, at Musikhusets store sal kan fyldes til priser på 1350 og 1725 kroner. Selvfølgelig
skal man have hørt Domingo, og det er nok bevæggrunden for de mange, der kommer
i mandag den 14. januar kl. 20.00. Domingo har for længst lagt tenorfaget bag
sig og har fået fat i det publikum, som godtager, at han nu synger i det tonemæssigt
lavere stemmefag baryton, som hans stemme i øvrigt klinger godt for.
Det er imponerende, at han kan. De nyeste anmeldelser fra
det store udland, hvor han stadig synger på de førende operascener, er
overraskende positive efter hans alder. Domingo ved jo nøje, hvad han kan og
hvad han ikke kan. Han er både musikalsk og teknisk et unikum – om han så er 78
år eller først bliver det om et lille år.
Engang i Salzburg kunne pressechefen for festspillene ikke dy sig for at
fortælle om en dåbsattest, der viste det sidste. Domingo sang som purung på
operaen i Tel Aviv i Israel, hvor der var lov for, hvor gammel man skulle være
for at måtte optræde, og Domingo manglede altså et år. Det berettes, at han har
tre forskellige dåbsattester, og i leksikalske bøger har jeg også set tre
forskellige fødselsår helt frem til den 7. januar 1934. Men altså i Aarhus er
han netop blevet 78 år, og den alder er den oftest nævnte rundt omkring. Han
blev født i Spanien, men er også statsborger i Mexico. Det er han antagelig også
i andre lande. Store kunstnere skal have muligheden for at komme hurtigt og
nemt rundt i verden.
En lang karriere
Jeg hørte første gang Domingo så langt tilbage som i 1967 i
Hamburg, hvor han var fast ansat i to sæsoner. Så fulgte året efter Metropolitan
operaen i New York, hvor han sprang ind for den sygemeldte Franco Corelli, og
når man først har fået succes der, kan man fortsætte verden rundt. Domingo er
nu nået op på over 3900 sceniske optrædener plus et utal af koncerter. Det er
virkelig imponerende. Han blev specielt populær som den ene af de tre tenorer
sammen med Pavarotti og Carreras. Han har sunget populære sange og optrådt sammen
med store popstjerner, og så har han også dirigeret operaer rundt omkring og det
mere end 500 gange. Det sidste har ikke altid været den store succes som nu i
sommer, da han dirigerede Wagners ”Valkyrien” i Bayreuth og det kom til buh-råb.
Men han dirigerer ikke i Aarhus, hvor han forbliver ved sin læst. Han begyndte
som helt ung som baryton i det små, så blev han tenor i det store format i årtier,
og nu er han baryton igen, måske ikke i det helt store, men han er stadig
Domingo, en sikker og en også charmerende sanger, som tilmed har entertainerens
blink i øjet. Det sidste er også med til at præge hans program i Aarhus.
To spændende
sangerinder
Frem til pausen står det kun på opera. Men det er ikke helt sandt,
at han kun synger fra sit baryton-repertoire. Orkestret fra Budapest, som
hedder MAV-Orkestret og blev oprettet på bar bund efter slutningen på Anden
verdenskrig og har fået et navn, indleder med Wagners pompøse forspil til 3.
akt af ”Wagners ”Valkyrien”, og så synger Domingo heltetenoren Siegmunds
begejstrede ”Winterstürme wichen den Wonnemund” fra første akt af samme opera. Så
synger en sopran, som i 1990’erne var det helt store håb, men nu er lidt gemt,
Andrea Rost, som også kommer fra Budapest.
Domingo har hele to sangerinder med til Aarhus. Den anden er
et ungt italiensk-braziliansk talent Camila Titinger. Begge er specielt udvalgt
af Domingo. Man skal bemærke, at dirigenten Eugene Kahn ikke er en af de mange
omrejsende orkesterakkompagnatører, men en højt anset operadirigent, som har
dirigeret på Metropolitan Operaen i New York på den anden side af Atlanten og blandt
andet på Wiener Staatsoper her i Europa. Først synger Andrea Rost som Nedda i
Leoncavallos ”Bajadser” om håbet at være den ubundne frie fugl. Sådan er det at
være en forelsket i en anden end sin mand. Her bliver det en tragedie.
En helt afdeling
Verdi
Resten af første afdeling er udelukkende musik af Verdi.
Først kommer Macbeths sidste store arie ”Pieta, rispetto, amore” (Beundring, respekt, kærlighed). Alt har
han mistet, selv beskeden om lady Macbeths’ død rører ham ikke. Her kunne orkestrets
finale på slutakten, den såkaldte ”Ballabile” passende følge, men den kommer
først efter, at Domingo og Andrea Rost lidt senere har sunget den store ret
hjerteskærende scene mellem fader Germont og Violetta fra ”La traviata”. (Kritiser
mig ikke, det er med et lille t, ”Den vildførte”). Alfredos far overbeviser
sønnens elskede Violetta om, at hun som letlevende kvinde står i vejen for Alfredos
søsters ægteskab.
Det var som Violetta på La Scala i Milano i 1994, at Andrea
Rost fik sit verdens-gennembrud, og Violetta blev hendes varemærke. Andrea Rost
synger også ”Follie… sempra librera” fra
slutningen af operaen, da hun bliver bevidst om sin kærlighed til Alfredo, som
hun betegner som ”Vanvid… jeg må altid beholde
min frihed”. Domingo har også en duet med Camila Titinger fra ”Trubaduren”s
slutakt, da Leonora tilbyder sig selv til grev Luna, hvis han vil frigive Manrico.
Det lover greven, men så lykkeligt ender det ikke. Titinger har allerede
tidligere på koncerten sunget Leonoras cavatina ”Tacea la notte placida” (I nattens stilhed) om sin kærlighed til
Manrico. Det er faktisk et meget spændende Verdi-program.
Den populære del – og et spørgsmål
Operaens publikum får sit. Efter pausen bliver det mere populært
med uddrag fra Kalmans operette ”Czardasfyrstinden”, musicaluddrag fra ”The
sound og Music”, My fair lady” og ”Manden fra Mancha” og en række spanske
sange. Jo mere man klapper, des flere ekstranumre i samme stil får man. Det er ikke
med Domingo alene, men det bliver en god blanding. Der er noget for enhver.
Det hele er lagt an som en fest. Musikhusets restaurant
serverer en speciel Domingo-menu i tre serveringer, antagelig før koncerten, i
pausen og efter. Den koster 795 kr. Alt i alt en koncert, der koster, men i
sådanne tilfælde er succesen normalt bestemt på forhånd. Programmet er også til
den, men et spørgsmål står tilbage, selv om det ikke bliver besvaret: Hvor
mange kommer for at høre stor sang og god musik? Hvor mange kommer for at kunne
sige: ”Vi var der - til Domingo”.
God fornøjelse til begge parter.
Billede: Placido Domingp og Ekaterina Semenchuck som parret Macbeth på operaen i LosAngeles for to år siden. Foto: Los Angeles Opera
p.s. Torsdag den 17. januar kl. 20.00 får Musikhuset Aarhus operabesøg fra Statsoperaen Prag med Puccinis populære opera "La boheme". Orkestret medfølger.