af John Christiansen - d. 5. november 2019
Aarhus Symfononiorkester bør være selvejende. Det taler et læserbidrag for.- Merete Hjortsø fylder 75 år -Lumbye igen på Wienerfilharmonikernes nytårskoncert
Aarhus
Symfoniorkester (ASO) skal have ny chef. I den anledning bad jeg læserne om
koncentrerede bidrag til diskussionen om symfoniorkestrets fremtid. Jeg
takker Hasse Vinter, der har megen erhvervserfaring med international forretningsudvikling
som fokus, for hans bidrag. Hasse Vinter siges at have en speciel evne til at
gå op i en helikopter og konstatere, ”hvor skoen trykker”. Hasse Vinter skriver:
Jeg havde som fast koncertgænger fulgt ASO’s lange
nedtur, og kunne bare ikke sidde stille og se ASO blive forvandlet til et
byorkester, mens de dygtigste musikere søgte væk. Derfor engagerede jeg mig som
pensionist i 2016 som del af et privat og frivilligt initiativ til at tilbyde
ASO forretningsudvikling og erhvervserfaring gratis. I løbet af meget kort tid
blev der skabt en gruppering: ”Flere strygere” som bestod af få lokale
nøglepersoner med indgående kendskab til selvejende museer, fonde, jura,
personalepleje og kreative nye tiltag for koncertafviklinger. Hovedfokus var at
få skabt visioner og motivation for ASO samt støtte omdannelse af ASO til en
selvejende institution, så der kunne tiltrækkes større finansielle
tilskud. Det er velkendt at kommunalt ejere institutioner normalt ikke
får de store midler fra fonde. Alt dette skulle gerne bevirke at antallet af
musikere i ASO kunne hæves efter 9 år med nedskæringer, samt at
administrationen i ASO kunne styrkes.
Det intensive arbejde inklusive møder med
politikere og kulturmagistrat bevirkede, at den nye musikchef og kort tid efter
hans næstkommanderende fik rigtig mange gode input og sparring i deres første
ansættelsesmåneder. Nedturen blev stoppet. Desværre blev kontakten fra ASO til
”flere strygere” pludselig indstillet efter sigende efter ”diktat fra oven” og
der blev meget tavs omkring hvad Kulturmagistrat og ASO foretog sig i
fællesskab. ”Lukketheden” omkring orkesterets virke og dets økonomi, som var 5
mil. kr. i minus i 2016, blev meget udtalt i efteråret 2016. ”Flere strygere”
fortsatte herefter deres støtte til ASO omend på betydeligt lavere blus.
Efter at det også lykkedes at få skabt en større
byrådsdebat om ASO som selvejende institution i byrådet i maj/juni 2016, anbefalede
”Kultur og Borgerseervice” en udtalelse til 21.6.16 til Byrådet: ”at kræfterne
og indsatsen omkring orkesteret først fokuserer på, at der skal styr på
økonomien og ledelsen/organisationen, samt at der skabes ro til at ASO kan
koncentrere sig om deres involvering i Aarhus 2017”. Dette fastholdt
kulturrådmanden resten af året. Projektet ”Selveje af ASO - det nye
kulturfyrtårn i Aarhus”, blev skudt til hjørne.
I foråret 2018 efter
europakulturåret kunne man have forventet at der med et nyt byråd ville blive
taget initiativ til at tage emnet: ”ASO som selvejende institution” op igen i
Byrådet. D.d. kan det konstateres at det endnu ikke er sket, selvom i hvert
fald Venstre stadig er positiv.
Konklusion: Skal ASO
blive et nyt kulturfyrtårn i Aarhus/region Midtjylland, bør det tilføres flere
musikere via fremskaffelse af midler fra private og fonde. Det kan ikke
forventes at Staten eller Aarhus Kommune vil forøge deres tilskud til ASO -
måske snarere tværtimod. Trods stigende antal koncertgængere til ASO’s
klassiske musik vil øget billetindtægt ikke kunne dække udvidelsen af
orkesteret. Løsningen hedder stadig Etablering af Aarhus
Symfoniorkester som selvejende institution med en kompetent
bestyrelse, som kan tilføre erhvervskompetencer og ikke mindst økonomi.
Desværre har det været opfattelsen, at ”Kultur og Borgerservice” overhovedet
ikke er interesseret i at miste p.t. 70 kollegaer! Dette kan undre, da det
bedste for ASO er at blive større og endnu mere anerkendt i regionen, samtidig
med at det bliver attraktivt at støtte fra velrenommerede fonde. Set i dette
perspektiv er det således heller ikke ligegyldigt, hvilke kompetencer en ny
musik- og en ny administrationschef besidder.
Så vidt Hasse Vinter. Læserne er velkomne til at
kommentere med koncentrerede bidrag til john-christiansen@outlook.com
Den jyske Operas Merete Hjortsø 75 år
Blot den korte meddelelse, at sopranen Merete Hjortsø fylder
75 år torsdag den 7. november åbner for erindringer om årene i Den jyske Operas
historie, da hun gang på gang var et lysende og charmerende midtpunkt på
scenen. Det var hun i et meget varieret repertoire. Det var altid en speciel
nydelse at lytte til hendes lyse sopran og dens naturlige renhed og skønhed
igennem mange år. Det var en gave til Den jyske Operas publikum, at det blev
til så mange forestillinger.
Merete Hjortsø uddannede sig i sang i København og Wien og
debuterede på Det Kgl. Teater i København i 1971 i Kagels ”Hallejuja”. Efter en
tid i København og i Aarhus blev hun fast ansat med flere betydelige succeser
først på Opera du Rhin i Strasbourg og så på det dengang meget ansete Theatre
de la Monnaie i Brussel. I 1983 tog hun atter fat på sin danske karriere og nu
først og fremmest på Den jyske Opera.
For give et indtryk af Merete Hjortsøs repertoire vil jeg
nævne nogle af de mange præstationer, som jeg mindes med glæde. Hun sang både
Susanna og Cherubino i Mozarts ”Figaros bryllup”, Massenets titelrolle ”Thaïs”,
Leonore i Carl Nielsens ”Maskarade” og en dejlig Micaela i Bizets ”Carmen”. I
1983 sang hun i uropførelsen af Per Nørgaards ”Det guddommelige Tivoli” på Den
jyske Opera og senere, da operaen ekspanderede til et anderledes repertoire, Zdenka
i Richard Strauss’ ”Ariadne auf Naxos”.
Det var dengang Den jyske Opera spillede operetter, som er
en farlig genre at sætte op og finde den rette balance mellem spøg og alvor i.
Merete Hjortsø kunne det med charme. I !987 lød min overskrift i
Jyllands-Posten: ”Den dumme Kærlighed. Kálmáns ”Czardasfyrstinden” med stor
præstation af Merete Hjortsø på Den jyske Opera”. Og fulgt op nede i teksten:
”Merete Hjortsø viser i titelpartiet et format, der næsten sprænger denne
opsætning”. Men det format holdt også oppe på genren som meningsfuld operette. Jeg
kan godt længes efter den tid.
Merete Hjortsø var også en skattet koncertsopran. Hun
indsang sange af Weyse og Carl Nielsen og var med i den store
Chandos-indspilning af Nielsens ”Saul og David”. Hun var gift med den senere
afdøde direktør Otto Hee.
Lumbye på wienernes nytårskoncert
Wienerfilharmonikernes kommende nytårskoncert den 30. og 31
december med den berømte tv-transmission nytårsdag som kulmination tegner til
at blive en af de mest spændende og generelt bedste af slagsen længe. Den
lettiske mesterdirigent Andris Nelsons dirigerer. Han er netop den, som kan
give wienermusikken en egen charme. Programmet, som blev præsenteret i den
forløbne uge, byder på ikke færre end ni værker, som aldrig tidligere har stået
på wienernes nytårsprogram.
Et af dem er såmænd
Hans Cristian Lumbyes galop ”Postillon”, som også er en sjældenhed herhjemme.
Det bliver spændende at høre, hvorfor Andris Nelsons har valgt netop den.
Lumbye er koncertens eneste komponist, der ikke havde noget direkte at gøre med
Wien.
Lumbye høres hen mod slutningen af koncerten lige før
Beethovens 12 contredanse, hvoraf de seks aldrig har været spillet af wienerne
før. Bemærkelsesværdigt er det også, at den i dag mest spillede
Strauss-komponist, Johan den yngre, kun skal høres tre gange, selv om der er i
alt 19 værker på programmet, når Beethovens 12 danse betragtes som ét værk.
Johans i virkeligheden mere spændende bror Josef Strauss høres i fire
værker. Mere end halvdelen af musikken
vil være ny for de fleste
Foto: Merete Hjortsø