Dagens citat: Arnold Schönberg skrev i en artikel om kollegaen Alban Berg::  "Da Alban Berg kom til mig i 1904, og jeg så de kompositioner, han viste mig - sange i en stil mellem Hugor Wolf og Brahms -, opdagede jeg straks, at han havde talent. Følgelig accepterede jeg ham som elev, selv om han da ikke var i stand til at betale min løn. Senere arvede hans mor en formue og fortalte Alban, at nu havde de råd til, at han kunne komme på konservatoriet. Jeg fik senere fortalt, at Alban da begyndte at græde, og at han ikke kunne standse dermed, før hans mor havde lovet, at han måtte fortsætte hos mig."

Smukt forstået liedsang 

5 stjerner: Lisa Tjalve er en dansk sopran, hvis karriere fortrinsvis foregår i Tyskland. Hun er uddannet i Köln, men dog også på Det kgl. Danske Musikkonservatorium, og hendes første ansættelse var på operaen i Lübeck fra 2001 til 2003. Siden har hun støt udviklet sig og skabt sig et navn.

I 2013 udgav Lisa Tjalve på plademærket Villa-Artis-Music en cd med udvalgte sange af Gustav Mahler, Alban Berg og Arnold Schönberg, som er blevet så godt modtaget, at den nu er indstillet til den fornemme tyske pladepris Echo som årets bedste lied-udgivelse. Den distribueres herhjemme af Danacord.

Når man lytter, forstår man umiddelbart denne fornemme indstilling, som er ensbetydende med en stor anerkendelse. Det er en fornøjelse at lytte til Lisa Tjalves smukke og runde sopran, som klinger klart med en præcis tekstudtale. Og hendes pianist Heinz Walter Florin er den ideelle akkompagnatør og tilmed befordrer i denne musik. Sammen trænger de ind i og åbner for denne ellers ofte komplicerede musik fra den spændende overgang mellem to århundreder for godt 100 år siden.  

Hemmelighedsfulde sange i natten, drømme under skyer. Alban Bergs ”Sieben frühe Lieder” bevæger sig stadig i romantikken, hager sig stadig fast i dens velkendte harmoniske gang, men den er under opbrud mod et sjæleligt voldsommere kaos. Denne overgang med Jugendstilen, som også betød den skarpeste overgang nogensinde mellem to århundreder, 1800-tallet og 1900-tallet, er det lykkedes Lisa Tjalve og hendes akkompagnatør at finde stærkt ind i.

Overgangen til fire af Gustav Mahlers sange fra ”Des Knaben Wunderhorn”-sangene er overrumplende. Den hemmelighedsfulde karakter i naturen glider stille over i en kvindes sind, da hun siger farvel til sin elskede, som drager ud til sit regiment, ”Wo die Trompeten bläsen”. Wunderhorn-sangene, som er taget ud af en større samling, danner med ”Rheinlegendchen” en ny helhed, et selvstændigt kvindebillede.

Disse Mahler-sange er blevet tolket af mange store sangere gennem tiden, men den dybe følsomhed, som Lisa Tjalve skaber sammen med sin fine pianist Heinz Walter Florin, er noget af det mest bevægende og dybest forstående, som jeg har hørt dem sunget med. Også sangen ”Liebst du um Schönheit”, spørgsmålet som Friedrich Rückert stillede og Mahler besparende, klinger her ganske forførende. 

Arnold Schönberg skrev også lieder, som i sig havde spændingen mellem to århundreder og alligevel forenede dem. Her skinner lyset gennem natteskoven.

Samarbejdet mellem den danske sopran og den tyske pianist er følsomt præcist. Deres forståelse af denne musikkens og digtningens overgangstid, som godt kan kaldes gylden, er bevægende (Villa Artis VA38-13001, import Danacord, bør kunne fås i enhver god klassisk pladeforretning).

 

Violinkunst i portionsanretninger

5 stjerner: ”Encore” (gentag) begyndte operapublikummet også uden for Frankrig at råbe i begyndelsen af 1700-tallet, når det ville have gentaget en arie. I dag er encore det mest internationalt brugte ord for et ekstranummer. Koncertens solister giver ekstranumre. Ofte har de en vis tilknytning til hovedprogrammet. Vi anmeldere ønsker inderligt, at de inden ekstranummeret højt og klart fortæller, hvad de vil spille, for vi bliver altid bagefter spurgt, hvad det var. Og hvem siger, at vi ved det.

Den unge pragtfulde violinist Hilary Hahn har sammen med pianisten Cory Smith indspillet 27 encores, fordi hun synes, at et ekstranummer børe være ny og aktuel musik. Hun har været nysgerrig efter at vide, hvordan nutidige komponister ville tage imod opgaven at komponere ekstranumre. Det var for hende bare at få begyndt, og hun gjorde det, opsøgte også på computer, hvad der var skrevet af små selvstændige violinstykker med eller uden klaverledsagelse. Hilary Hahn blev fascineret af kreativiteten, og hjulpet af rigeligt med te og chokolade lyttede hun ofte helt frem til morgenstunden.

Hilary Hahn gik videre og henvendte sig til 26 komponister og bad dem hver komponere et stykke for violin og klaver uden elektronisk forstærkning og under fem minutters spilletid. Af de 27 stykker, som hun nu har indspillet, overskrider kun de tre klart tiden, men det forsvarer Hahn med, at der også skal være plads til tolkningsmæssige friheder. Nogle komponerede deres bidrag på en dag eller to, andre tog måneder. Nogle komponerede i deres sædvanlige stil, andre eksperimenterede. Ældre komponister fandt stykker frem fra deres gemmer.

Hilary Hahn satte to år af til at indstudere al musikken. Hun passede fortsat sin sædvanlige udstrakte koncertvirksomhed. Det var slet ikke nogen let proces. Hver komponist har jo sit eget sprog, og til kun fem minutters musik fristes komponister til virkelig at skrive noget nyt og anderledes. Nogle værker tog det tid at finde ind i, men når de først åbnede sig, var det som brillante, kraftfulde, lysende og smukke kunstværker, fortæller Hilary Hahn.

Hahn ville nu have 27 numre, hun er en speciel kunstner, og hun reklamerede efter endnu et stykke og fik sendt 450 værker. Hun og hendes pianist Cory Smythe arbejdede yderligere tre måneder med at gå dem igennem. Hahn fandt også sponsorer til alle de stykker, som de til slut indspillede.

Jo, det er også inspirerende at lytte til de to cd’er med fremragende og indlevet musiceren. Men man skal ikke bare sætte cd’en på og lytte til dens slutning. Man skal tage hvert stykke for sig og lytte koncentreret afslappet til det. Jo, lige præcist: Koncentreret afslappet. Der er 27 forskellige verdener på de to cd’er. Nogle har komponeret let tilgængeligt, også vittigt eller elegant flydende. Andre har tungere ting på hjertet.    Her er ekstranumre til enhver koncert, men også til enhver stemning, og man skal udnytte hjemme i hverdagen at kunne rive nogle minutter ud og komme et helt andet sted hen. Og endda vidt forskellige steder. Alt efter gemyt kan man afvise eller opsluges. Og der er et nyt tilbud parat.

Naturligvis får man mest ud af at lytte, hvis man kendskab til violinen, men disse ”ekstranumre” er langt fra kun for violinkendere. 27 komponister er for mange til at begynde at nævne navne. De byder på et udgangspunkt for en egen personlig opdagelsesrejse gennem nutidige ideer, som Hilary Hahn skriver og tilføjer: ”Hold ører og instinkter åben – og et forråd af te og chokolade beredt” (In 27 Pieces. The Hilary Hahn encores. Deutsche Grammophon 479 1725)

Foto af Lisa Tjalve. Fotograf Grøn & Grønborg, Aarhus