La Scala i Milano er nok verdens bedst kendte opera i konkurrence med Metropolitan I New York og Wiens Staatsoper. Alle lider de under Corona-krisen. Metropolitan åbner næppe igen førengang i 2022. La Scala har foreløbig mistet 26 millioner euro grundet lukningen. ”Det værste er usikkerheden, hvornår vi overhovedet kan genåbne”, siger operachef Dominigue Meyer, som forlod Staatsoper Wien i marts måned for at tiltræde i Milano. Sæsonens åbningsforestilling Donizettis ”Lucia di Lammermoor”, som traditionen tro skulle have haft premiere på Ambrosius-dag mandag den 7. december er aflyst. I stedet afholdes en operakoncert med store operasangere med tilknytning til La Scala. Kaufmann, Domingo, Alagna og dennes hustru Aleksandra Kurzak og mange flere spændende navne. Koncerten sendes på Arte Concert. Se nærmere på nettet.

Den jyske Opera fejrer sin 75 års fødselsdag

Vi springer hjem. Den jyske Operas sæson 2021-22 bliver landsoperaens 75. jubilæumssæson. Det var en bedrift af et energisk og dygtigt århusiansk trekløver bestående af universitets-professor Gustav Albeck, der også var en stærk personlighed i det århusianske musikliv, videre dirigenten Gerhard Schepelern, som tilmed har skrevet den bedste operafører, som er udgivet herhjemme, og den uforlignelige teatermand, operainstruktøren Holger Boland, som stod bag. Bolands humor på scenen er legendarisk. Vi kan her i det kommende 75-år mindes dem og være taknemmelige for mange pragtfulde forestillinger på Den jyske Opera, som det fortsatte gennem generationer blandt andet med den senere dirigent Francesco Cristofolis fremragende Wagner-opsætninger, som musikbyen frem for alle Wien sendte sine musikanmeldere til Aarhus for at fortælle de østrigske læsere, at det var her i Norden, at man bedst forstod sig på at sætte Wagners musikdramaer op.

Jeg er taknemmelig for, at jeg som tilhører har kunnet følge med på Den jyske Opera som publikummer fra ”La traviata” i 1953 og som avisanmelder fra 1955 af ”Cavalleria rusticana”. Overvejende kan jeg sige sikke en perlekæde af forestillinger. Og vi befinder os nu inde i endnu et forløb på Den jyske Opera, som kan betragtes som et nyt højdepunkt i denne række. Det skyldes ikke alene, men i høj grad også den såkaldte danske serie med glemte mesterværker og i den kommende sæson også en meget spændende uropførelse. Tænk at et sådant dansk teaterengagement skulle komme fra en tysk teatermand, operachef Philipp Kochheim. Det skal nævnes, at en af succeserne fra denne serie, August Ennas ”Kleopatra” fra 2019, nu er udsendt på cd’er af pladeselskabet Dacapo.

Operetten vender tilbage

Den jyske Opera og dets chef  Philipp Kochheim har fået sin chefkontrakt forlænget et par år, byder endda lykkeligvis atter på operette, endda både den klassiske og altså også den fornyende. Det bliver en usædvanligt spændende og afvekslende sæson. Der lægges endda ud med en uropførelse, som måske  skal kaldes en komisk opera bag titlen ”Inkognito Royal”, som er den tyske operachef Philipp Kochheims egen version af vor kong Frederik den Ottendes mystiske død i Hamborg den i 1912. Kongen, som boede der inkognito, forlod sit hotel en sen eftermiddag og blev tre kvarter senere fundet døende på gaden tæt ved Hamburgs bordelkvarter..Jeg har dog på fornemmelsen, at den måske kan kaldes en tragikomisk opera med humor. 

Den historie er klart nok mere velkendt i Tyskland end herhjemme! Det tyske, delvist seriøse nyhedsmagasin Der Spiegel skrev på 100årsdagen for den danske konges død 14. maj 2012 en artikel om kongenss død. Hvad skete der egentlig? Philipp Kochheim har søgt og fundet. Den præcise virkelighed finder man aldrig ind til. Men teatrets virkelighed har mange ansigter. Musikken er skrevet af Karsten Fundal (født 1966), som senest i 2020 har været indstillet til Nordisk Råds Musikpris. Det bliver så den fjerde opera i Den jyske Operas højt priste danske serie med glemte og nu altså også nye operaer.

Billetsalget begynder i foråret

Billetsalget begynder engang i løbet af foråret. Den præcise dato kendes endnu ikke. Og så gælder det om at være hurtig. Endnu er vi jo i corona-tiden, hvor Musikhuset Aarhus, det eneste spillested for ”Incognito Royal” i landet, kun må fylde godt en fjerdedel af sine stole til de fire opførelser den 18, 19, 21.og 22 august. Måske og forhåbentlig er det tilladte antal af publikum blevet forøget inden sommer.     

En af de mest populære af Verdis operaer, ”Aida” med den store triumfmarch, får først nu efter75 år premiere på Den jyske Opera. Forklaringen er lige til. Operaen er et udstyrsstykke og både som sådant og som operadrama en vanskelig opgave for en operascene, som har haft mange rejseforpligtelser landet over. Men Den jyske Opera har lært at løse også det problem mange gange, og operaverdenen har set mange spændende løsninger netop på problemet ”Aida”, og vi kan glæde os til en ny løsning af den tyske instruktør Roland Schwab. ”Aida” skal landet rundt fra den15. oktober til den 4. december efter premieren i Odense Koncerthus.

Koret får alle hovedroller

Sæsonen slutter med en stor klassisk operette, og tak for det, for jeg var ved at blive nervøs for, at Philipp Kochheim ville glemme denne genre, som når den er bedst, måler sig med god opera. Og operettekongen Franz Lehárs ”Greven af Luxembourg” har mange kvaliteter til at blive i et godt humør af. ”Sanselig lykke” lyder overskriften på artiklen i Den jyske Operas læseværdige gratis årbog for sæsonen2021-22. Det står de herlige melodier for. Årbogen udleveres gratis til Den jyske Operas forestillinger og i Musikhuset Aarhus. 

I artiklen sammenlignes operetten med farcen. Det kan også være et både og. ”En kvinde gifter sig med en mand, som hun ikke må se, og bagefter forelsker hun sig i ham uvidende, at hun allerede er gift med ham”. Er denne alt andet end kedelige handling den rene nonsens? Den er mere end det. Engang var det nødvenligt, at folk af mindre stand måtte gifte sig opad for derefter mod betaling naturligvis at blive skilt fra sådanne performa ægteskab – og nu i den rette stand til at kunne gifte sig med den rette elskede.

Den jyske Opera har et fremragende kor. Og operaen har den gode tradition at lade korister synge soloroller. Operachefen har nu fået den fortræffelige ide, at lade Den jyske Operas kor indtage scenens partier nærmest egenhændigt. Naturligvis synges der på dansk. Det bliver altså godt, tør jeg love. Jeg glæder mig. Premieren bliver i Musikhuset Aarhus den 11. marts 2020, og landsturnéen varer til 30. april, ja, altså år 2020. Vi kan let blive enige om, at da må corona-tiden være fortid. 

Billede: Philipp Kochheim