Vi nærmer os tiden for de store festspil, som normalt kulminerer i den sidste uge i juli og i august. Wagner-festspillene i Bayreuth og sø-festspillene i Bregenz er definitivt aflyst. De hæderkronede festspil i Salzburg har for længst aflyst sin 100 årige jubilæumsfest, men nu er festspilchefen Markus Hinterhäuser (også en fremragende pianist) alligevel lykkelig på vej med en mindre reserve-festival, som alligevel virker tillokkende, efter at den østrigske regering har offentliggjort en detaljeret plan for, hvordan det hele kan lade sig gøre.

Der bliver altså også denne sommer tv-transmissioner fra Salzburg at følge i hvert fald på tyske tv-stationer. Den også herhjemme allerede kendte skakbrædt-placering af publikum, hvor familier dog får lov at sidde sammen, er normen, men der kan i nogle tilfælde gives lov til at være flere til stede, hvis publikum bærer masker. Kan vi forvente et tilsvarende gennemførligt initiativ for alle vores mindre sommerarrangementer af vores kulturminister? Nå, nu skal jeg ikke være fræk. Måske foreligger der allerede en bedre vejledning, når disse linjer offentliggøres. 

Salzburg har måttet aflyse årets største opsætninger som en ny ”Don Giovanni” af Mozart, som i stedet opføres næste år, og opførelsen af Schillers ”Maria Stuart”. Men i løbet af 30 dage i august mod ellers planlagt 44 dage finder der 90 arrangementer sted mod planlagt 200. Det nærmere program kendes ikke nærmere i skrivende stund. Sommerens motto lyder: ellers ”En blanding af håb og drøm”.

Koncerter i Veronas arena

Også arenaen i Verona har for længst aflyst de store operaforestillinger i arenaen, men den annoncerer nu med en række koncerter i stedet fra anden weekend i juli til og med september, Chefen Ceciia Gardia har sammen med Veronas borgmester ansøgt regeringen om, at man må holde koncerter for op til 3.000 tilhørere. Det antal lyder naturligvis stort, men arenaen i Verona er kæmpemæssig og dens akustiske forhold forbavsende gode.  Der kan være op til 30.000 mennesker, men det er altså mere trangt end fornøjeligt og går ikke til operaforestillinger. Kun en tiendedel af pladserne er med de 3.000 fyldt, og det svarer i procent til 120 tilhørere i det gamle kongelige Teater og 150 i operaen på Holmen. Koncerterne i år er blandt andet med Anna Netrebko, Placido Domingo, Leo Nucci, Francesco Meli og Vittorio Griggoli.

Hvordan vil det gå i år? Ja, måske må vi ikke rejse til hverken Italien eller Østrig uden at komme i karantæne, når vi vender hjem. Men der kommer vel en mere normal sommer til næste år. Verona har allerede udsendt programmet for 2021. Riccardo Muti dirigerer ”Aida” som 150-års jubilæum for den første ”Aida” i Cairo 1871.  To ægtepar har hovedroller. Anna Netrebko og Yusig Eyvazov synger i Puccinis ”Turandot” og Roberto Alagna og Aleksandra Kurzak i ”Cavalleria rusticana” og ”Bajadser”.

Den farlige korsang

Der har været tegninger fremme af skemaer, som viser covid 19’s rækkevidde som smittebærer og desuden de meget mindre ærosols mere omfangsrige flugt set i forhold fra en mund. Hvad de sidste i virkeligheden kan udrette af skader, er der dog diskussioner om. Selve virussen har ved almindelig tale en kort vej, men den bliver voldsom stor, når man råber og skriger, og ved sang nok relativt mindre, men alligevel alt for stor. Det er nu en selvfølgelig viden, men en trist beretning om et schweizisk kor, der stillede op i den sædvanlige tættekororden i begyndelsen af corona-tiden uden særlig viden om smittefaren, fik et sørgeligt resultat. Til koncerten var koret på 140 sangere. De 104 blev smittet. 4 er døde.

   Billede af Verona Arena venligst udlånt af Travel Junction