Renée Fleming: Vi begynder med denne omgangs eneste jule-cd, men den er langt fra med danske julesalmer. Den amerikanske sopran Renée Fleming synger ikke alene opera. Hun har også en fin sans for den lettere jazz og den amerikanske musical-musik. De to genrer flettes sammen på hendes julehilsen kaldet ”Christmas in New York”. Med saxophonisten Grant Stewart begynder vi hos jazzen, men glider derpå frem og tilbage i musical-toner uden sceneshow bag. Meget er amerikansk pop med den typiske lidt sentimentale tone, som nogle vil elske, andre hurtige blive trætte af. Men hun synger godt og seriøst, den lille, evigt unge Renée Fleming. (Decca 478 6770).

På vej til Aarhus og København

Patricia Petibon: Vær opmærksom! Den lille franske sangbombe Patricia Petibon begejstrede på sit første besøg i Danmark endda de lokale anmeldere til at give seks og fem stjerner af de seks. Nu synger hun i Musikhuset Aarhus onsdag den 19. november og i Det kongelige danske Musikkonservatoriums koncertsal (tidligere Radiohuset) søndag eftermiddag den 23. kl. 15.30.

Men Petibons nye cd med til dels det samme repertoire under titlen ”La belle excentrique” er allerede kommet. Det er ikke traditionel smuk sangkunst, men et festfyrværkeri af franske sange sunget så forrygende og anderledes, at man kommer til både at smile og grine og endda græde, men aldrig er uberørt. Og det vil være musik, som er ukendt for de fleste, selv om komponisterne er navne som for eksempel Erik Satie, Francis Poulenc og Reynaldo Hahn (ikke kendt herhjemme, men fornem musik). (Deutsche Grammophon 479 2465).

Elina Garanca: Tidens dejligste mezzosopran, Elina Garanca, kalder sin nye cd for ”Meditation”. Temaet giver hende mulighed for at synge åndelige sange i brede bårne linjer med en uforlignelig stemmeskønhed. Gejstlige sange betyder tekster som ”Ave Maria” af Mascagni (over intermezzoet fra ”Cavalleria rusticana!) og videre af William Gomez og Vladimir Vavilov efter barokkomponisten Caccini. Der er musik til ”Sanctus”, til ”Agnus Dei” af Bizet, ”Salve regina” af Puccini, og et ”Miserere” af barokkomponisten Allegri.

Garanca synger endda en enkelt julemelodi, ”Hellige nat” af romantikeren Adolphe Adam. Det er let tilgængelig musik baseret på inderlighed og skønhed, men jeg vil dog springe sangene med karakter af verdensmusik af et par af Garancas nulevende lettiske landsmænd over. Men ih hvor er her megen stor sanglig kunnen og skønhed. (Deutsche Grammophon 479 2071).  

Marianna Bednarska: Den purunge polske percussionist Marianna Bednarska synger ikke med, når hun lader køllerne danse på marimbaen, men som hun spiller alle Anders Koppels koncerter for marimba, kan man godt sammenligne det med en fjerlet koloratursopran. Selv ned i et pianissimo får hun en dejligt klingende tone frem fyldt med sprødt liv og intensitet.

Her sker det, at en komponist, som elsker og forstår mulighederne på marimbaen, har fundet en musiker, som også gør det, og så kan alle vi, der hører cd’en, opdage, hvilke fine finurligheder dette klangspil kan give. Titlen ”Marimba Concertos” kan vel normalt ikke rykke stort i det brede klassisk-musik publikum, men det skal ikke mangle på opfordring til at lytte. Man kan slappe af med denne ”klokkeklare” musik, samtidig med at man trænger ind i den og opdager de mange vekslende finheder, som absolut ikke er vanskeligt tilgængelige.

Jeg vil nu anbefale, at man lytter til koncerterne en eller to ad gangen, for de tvinger til koncentration. Den første blev komponeret i 1995 til finalen i den internationale slagstøjskonkurrence i Luxembourg, og den har netop noget af det hele, stille drama, dans og drømme. Fem år efter fulgte koncert nr. to, som har livets timelige, uomgængelige ”tik tak” som baggrund. Musikken fødes i den og munder ud i den.

Til det forgængeliges ihukommelse

Den tredje koncert, som er skrevet for stort orkester og til den østrigske slagstøjsmester Martin Grubinger, har megen tyngde, som Marianna Bednarsky mestrer med en kolossal modenhed. Det er for mig et spændende stykke musik. Den fjerde koncert har titlen ”Til det forgængeliges ihukommelse”. Bag den ligger ordene på en lille, ældgammel marmorsten, som komponisten tilfældigt stødte på i en lysning inde i en svensk skov. Det satte tanker i gang hos Anders Koppel, tanker, som man kan genlytte sig til i Koppels tre seneste Marimba-koncerter, som her er indspillet for første gang: ”At vi mennesker skal dø, er til at leve med, men at også musikken – den evige musik – Mozarts musik – en gang vil forsvinde, er sværere at forlige sig med.”  

Aalborg Symfoniorkester under Henrik Vagn Christensen yder et fint indlevet mod- og med-spil. Den 20. november uropfører orkestret endda en dobbeltkoncert af Koppel for violin og saxofon i Musikkens Hus i Aalborg. (Dacapo 6.220595).

Michala Petri: I Jacob Wendt Jensens nye, meget læseværdige bog om Victor Borge læser man om den store, varme entertainer, som engang fik den 31-årige bundseriøse blokfløjtespiller Michala Petri til at få et grineflip af dimensioner på tv i den bedste sendetid. Borge afbrød hende med et humoristisk amokløb. Man kan finde det populære klip på You Tube.

Michala Petri kommenterer i dag selv forløbet: ”Dengang havde jeg ord for at være mere teknik end følelse, og normalt ville jeg i en sådan situation have dannet en psykisk glasvæg. Derfor var det voldsomt og meget positivt for mig at opleve, at jeg pludselig kunne står og grine som mig selv foran et publikum uden at verden brød sammen af den grund.” Der er næppe tvivl om, at netop dette møde med Victor Borge betød meget om ikke i Michala Petris musikalske udvikling, så i hendes udvikling som en åben scenekunstner.

Et bredt repertoire

Micha Petris instrument er lille, men hendes repertoire er stort og alsidigt. I den forrige pladeartikel på jcklassisk.dk skrev jeg om hendes og cembalisten Mahan Esfahanis meget fornemme barokspil i Corellis ”La Follia” (Our Recordings 6.220610). Hvis vi skuer lidt tilbage, indhenter vi også tre tidligere og vidt forskellige udgivelser.

Jeg har altid nydt Axel Borup Jørgensens både intensive og afslappede musik, som også citatet ”… også stilhed er musik …”  passer så godt på. Det er musik, som nok er moderne, hvad dette ord så end betyder, men det er ikke musik, som søger at være det.

Syv af de otte værker på Michala Petris cd med musik af Axel Borup Jørgensens musik er førsteindspilninger. I stedet for at nævne dem alle her, vil jeg hellere råde til at købe cd’en, læse Jens Brinckers værknoter og lytte. Det er intim musik dybt fortolket af Michala Petri og hendes eneste elev nogensinde, Elisabeth Selin, komponistens datter. Man hører også cembalisten Ingrid Myrhøj og i den indledende ”Periphraris” slagtøjsspilleren Gert Mogensen. Som i de glade år med ny dansk musik blev jeg igen fascineret af Borup Jørgensens musik. (Our Recordings 8.226910).

Kinesisk musik? Ja, engang var det klaverkoncerten ”Den gule flod” og violinkoncerten ”Butterfly lovers”, men det kulturelle landskab ændrede sig stærkt efter Maos død og slutningen på den kulturelle revolution. Michala Petri har indspillet kinesiske blokfløjte-koncerter af fire komponister under fællestitlen ”East meets West”, og det er netop, hvad der sker. En cd med overraskelser for de nysgerrige, men også med en ujævn musikalsk kvalitet, men ikke i udførelsen med Copenhagen Philharmonic dirigeret af Lan Shui (Our Recordings 6.220603).  

Endelig skal nævnes en cd med britiske koncerter fra 1900-tallet. Den yngste komponist er Richard Harvey, som fik frie hænder til at skrive sin koncert for Michala Petri. Det præger koncerten sammen med de fakta, at Harvey selv spiller blokfløjte og også komponerer film- og tv-musik.

Det bedst sammentømrede værk er Malcolm Arnolds kun 12 minutter lange koncert, som blev komponeret til Petri i 1988, mens det ældste og mest afvekslende og fiffige er Gordon Jacobs suite for blokfløjte og strygere fra 1957. Igen fremragende og livligt solospil. Der mangler kun at gøre opmærksom på Our Recordings høje tekniske kvalitet. (Our Recordings 6.220606).

BEMÆRK: Patricia Petibon synger i Musikhuset Aarhus onsdag den 19. november kl. 19.30 og i Konservatoriets koncertsal (engang Radiohusets koncertsal) i København søndag den 23. november kl. 15.30. – Aalborg Symfoniorkester uropfører Anders Koppels dobbeltkoncert for violin og saxophon sammen med musik af Mendelssohn og Schumanns i Musikkens Hus torsdag den 20. november  

Foto: Den unge polske slagtøjsspiller Marianna Bednarska