6 stjerner af 6: Det blev med rette udråbt som noget af en sensation, da det russiske klaverfænomens Grigory Sokolov for et år siden fik udsendt en dobbelt-cd på DGG med musik af Mozart og Chopin optaget på festspillene i Salzburg. Der var gået mange år siden Sokolovs forrige pladeudgivelse. Og det var helt i orden med den megen ståhej omkring ”Sokolov The Salzburg Recital” (DG 479 4342). For mig var de to F-dur sonater af Mozart noget ganske specielt, fordi den forenede to århundreder, Mozarts og vores.

Nu er Deutsche Grammophon parat med en ny dobbelt-cd. Fra en koncert i Warschawa maj 2013 spiller Sokolov Schuberts fire impromptus, D 899, og de tre klaverstykker, D 946. Og fra en koncert på Salzburg festspillene i 2013 Beethovens store ”Hammerklavier”-sonate og som ekstranumre, som Sokolov altid har været gavmild med, fem klaverstykker af Rameau og til slut Brahms’ b-mol intermezzo, opus 117, 2.

Man kan finde meget forskelligt på nettet. Jeg stødte lidt tilfældigt på en lille debat mellem engelske pladesamlere i forbindelse med en hurtig anmeldelse af denne nye udgivelse. Deltagerne var tydeligvis pladesamlere, som var begejstrede for Beethoven-sonaten, men som skulle overgår hinanden i at fortælle, at Sokolov spillede Schubert for hurtigt. Det lignede massehypnose, men det var interessant. Det er nemlig ikke altid, at man ud fra hastigheden kan vurdere om et tempo er for hurtigt eller langsomt. Metronomtallet er kun en lille del deraf. De fleste indspilninger af de små dybfølte Schubert-impromptus er langsommere end Sokolovs målt i tid, men derfor trænger de nødvendigvis ikke mere ind i musikken.

Sokolov er en mester i at spille hurtigere passager med vægt på hver enkelt tone og alligevel i et flydende forløb. Man hører alt, og man opdager nyt, anderledes accentueringer og pointeringer, men man oplever stadigvæk den gode, gamle vidunderlige Schubert i disse populære stykker. Tag for eksempel det andet impromptu i Es-dur med ottendedels guirlanderne, som synes at svæve forunderligt, men der er stadig indhold i hver en tone. Det er Schubert-klaverspil hævet over enhver diskussion om tempi.  

I Beethovens ”Hammerklaver”-sonate nr. 29 går Sokolov tempomæssigt den anden vej og tager 53 minutter, mens gode gamle Backhaus med nogenlunde de samme repetitioner er færdig på 42 minutter. Her er det Sokolov, som tænker over tingene, men alligevel mister han aldrig det sikre tag i forløbet, og han går i hvert fald ikke i stå. Han er en mester i at skabe fastholdte spændinger, som er medvirkende til, at denne mægtige sonate med dens forskellige aspekter i satserne hænger sammen. Derpå slutter Sokolov med Rameau, som han synes ret betaget af, og endelig som nævnt Brahms. Måske bliver dette dobbeltsæt ikke det samme store salgshit som ”Sokolov The Salzburg Recital”, men der er lige så meget at hente. De to cd’er står til prisen 159,90 kr. og er som Mozart- og Chopin-sættet en det decideret gaveide. Man skal ikke tænke over, om modtageren har musikken i forvejen. Her er den så enestående, at Sokolovs cd’er kan indgå i hvilken som helst pladesamling ved siden af – eller over -  andre indspilninger af den samme musik (Grigory Sokolov:  Schubert / Beethoven, Deutsche Grammophon 479 5426. 5 stjerner).

The Beatles for cembalo

3 stjerner af 6: Sammen med Sokolov-sættet kom noget helt anderledes. En cross-cd med den populære guitarist Milos Karadaglic fra Montenegro, som har fundet 15 Beatles-sange frem og fået dem omskrevet for klassisk guitar med mere eller mindre fyld af andre instrumenter. Numrene med guitaren alene eller i hvert fald som det klart dominerende instrumentet guitar er de fineste. Med Steven Isserlis på cello som ekstrainstrument i ”Michelle” og endnu et par numre med strygere er vi også på rette vej til det, som jeg finder er denne cd’s væsentligste attraktion. To vokalnumre er derimod vanskeligere at acceptere, for Gregory Porter i ”Let it be” og Tori Amos i ”She’s leaving home” forfladiger for mig John Lennons og Paul McCartneys sange, som i originalen havde mere substans. Vi er nærmest Beatles i Milos’ solindsatser som i ”Blackbird”, der har givet cd’en navn og i ”Yesterday”, hvor han i personlig veneration spiller Takemitsus bearbejdelse. Ellers har den brazilianske guitarist Sérgio Asad været en flittig bearbejder.  

Hvem er disse Beatles-bearbejdelser for?  Hvad vil Beatles-fans sige? Jeg fandt de originale Beatles-indspilninger frem fra pladehylden og fik ikke lyst til at vende tilbage til Milos. Men hans ”Blackbird. The Beatles Album” er en hyggelig cd med fint guitarspil til at slappe af med og ind imellem også til at finde små lækre ting i. Måske en familieplade trukket i retning af worldmusic (Milos’ ”Blackbird”, Mercury LC00289481223100, men det nummer er der vist ingen, som benytter. 3 stjerner som hyggemusik).   

Bach med Mortensen og Pinnock

4 stjerner af 6: Endnu et dobbeltsæt spiller med, så vi kommer vidt omkring i denne omgang cd’er. Som nogle læsere sikkert mener, at jeg skulle have holdt mig fra at vurdere Beatles-bearbejdelser, så vil andre læsere mene, at jeg viser for lidt begejstring for et sæt med koncerter med fra to til fire cembaloer plus en tripelkoncert for cembalo, fløjte og violin af Johann Sebastian Bach. De er med Concerto Copenhagen, populært kaldet Co-Co, et internationalt anerkendt orkester på originalinstrumenter i ældre musik og det ikke mindst da i Bachs orkestermusik. Og i spidsen står naturligvis Lars Ulriks Mortensen både som dirigent og som cembalo-solist. Lad mig komme af med mit forbehold på forhånd. Jeg har ikke mindst i allegro-satser ofte følt, at der kan komme selvsving i Mortensens rytmisk energiske tolkninger. Hør første skæring på den første cd fra c-mol koncerten og opdag måske, hvad jeg mener.

Men naturligvis musiceres der på et højt plan. Og så kan orkestrets mange venner oveni fryde sig over, at cembaloet ved siden af dirigent Mortensen trakteres af et stort gæstenavn som Trevor Pinnock, som Mortensen engang studerede hos. Det sker i de tre koncerter for to cembaloer. I koncerterne med tre og fire cembaloer føjer Marieke Soos sig til. I pladehæftet kan man se, hvordan de deles om at spille førstestemmen i de forskellige koncerter. De musicerer med stor finhed og akkuratesse. I de mange elegante musikalske pointer synes de at peppe hinanden op, alt imens min ovenstående indvending svækkes. De er musikere, som kan deres Bach. Man glæder sig specielt over de langsomme satser, hvor det er godt til at nyde det interne samspil og flow.

Det tyske pladeselskabet cpo er beundringsværdigt aktiv med at udsende dansk musik og danske indspilninger. Dette er deres tredje cd i serien med koncerterne for cembalo eller harpsichord, som instrumentet nu også ville hedde på dansk, hvis det ikke var så vanskeligt for os at udtale. Selskabet har før udsendt to enkeltstående cd’er med Bachs syv koncerter for ét cembalo. Han komponerede dem til sig selv. Koncerterne på dette dobbeltsæt komponerede han derimod utvivlsomt til sine musikalske børn og til sine elever. Hvordan mon koncerterne blev udført? Her fås de så i topprofessionelle udførelser (Johann Sebastian Bach: Harpsichord concertos vol. 3, Pinnock, Mortensen, Co-Co. Cpo 777 681-2. 4 stjerner).