af John Christiansen - d. 1. marts 2013
Endelig er der kommet en videnskabeligt pålidelig biografi om den tyske skuespiller og teaterleder Gustav Gründgens før, under og efter nazitiden.
Navnet Gustav Gründgens siger langt fra alle danske
teaterinteresserede noget i dag. Men hans liv og virke er stadig interessant og
fortæller om en kunstners overlevelsesmuligheder i et diktatur. Mange ældre vil
alligevel nok huske i hvert fald filmplakaten med Klaus Maria Brandauer som en
uhyggelig og utiltalende Mefisto, et billede på Gustav Gründgens.
Filmen er bygget over Klaus Manns bog ”Mephisto” om kollegaen
Gründgens. Mann hadede ham og understregede Gründgens´ rolle som en meddansende
teaterdirektør under nazistyret, hvor han var Hermann Görings yndling. Gründgens
var for ham djævelens intendant. Det billede fik generelt overvægt efter bogens
og især filmens fremkomst.
Andre påpeger Gründgens´ mod til at hjælpe venner og
kolleger, som var faldet i nazisternes kløer. De har påpeget, at Gründgens
gjorde mere for kolleger mellem 1933 og 1945 end Klaus Mann i hele sit liv.
Den første troværdige
biografi
Den tyske teatervidenskabsmand Thomas Blubacher har i mange
år gennemarbejdet alle kilder om Gründgens og har personligt interviewet
teaterfolk og andre, som kendte Gründgens, naturligvis forudsat, at de stadig var
i live. Han har nu skrevet en bog, hvor han kommer rundt om
teaterpersonligheden på godt og ondt, men det er her ikke Klaus Manns
personlige negative mening om Gründgens, som får mest vægt, selv om facit
bliver et både og. Det er blevet en videnskabeligt troværdig biografi, som
Gründgens selv har sørget for at at gøre til spændende læsning.
Forholdet til nazismen
Lad os begynde med forholdet til nazismen. Gustav Gründgens stemte
på SPD i 1933, da nazisterne overtog magten. Han udnyttede senere sit forhold
til ægteparret Göring, hvor fru Emmy var en anset skuespiller, til at skaffe
udrejsetilladelser til udlandet for modstandere af regimet. Han krævede og fik
gennemført, at Paul Henckels, der efter nazisternes racelove var ”halvjøde”,
forblev ansat på Gründgens’ Staatstheater i Berlin til ind i 1945, da det måtte
lukke, og han sørgede for, at skjule fru Henckels, der var ”heljøde”, i
teatrets garderober under de stadig mere intensive razziaer. Parret overlevede
begge nazitiden.
Da kommunisten, skuespilleren, sangeren og sangdigteren
Friedrich Wilhelm Ernst Busch var blevet taget til fange i Belgien efter
tyskernes indmarch og ventede på sin dødsdom for højforræderi i Berlin-Moabit fængslet
i 1940, blev han hentet ud af Gründgens, som også betalte hans sagførere. ”Gründgens
er virkelig den eneste, som er trådt ind for mig og som indirekte reddede mit
liv,” sagde Busch, der levede til 1980.
Gründgens kunne sno
sig
Den slags eksempler er der mange af i bogen. Naturligvis havde
kun et menneske med så stor betydning i tysk kulturliv mulighed for det. Hans personlige
risiko var mindre, men den var der.
Gründgens var snu og kunne sno sig, men han kunne også stå stejlt over
for ønskerne og kravene fra de to både teater- og musikglade topnazister og på
kulturens område stærke konkurrenter, propagandaminister Goebbels og rigsmarskal Göring. Han
nægtede trods trusler fra Goebbels og samtidig tilbud om en kæmpegage at
medvirke i den antijødiske propagandafilm ”Jøden Süss”.
Teater fri for
ideologi og patos
For teaterfolk er den del af Thomas Blubachers bog, som omhandler
forholdet til magthaverne, dog mindre interessant end omtalen og den nøgterne
vurdering af teatermanden Gustav Gründgens. Han forbandede alt heroisk på teatret,
og derfor kunne Goebbels ikke lide hans teateropsætninger. Teatret var for
Gründgens noget af en fest. Ideologi og falsk patos var bandlyst fra hans
teater. Det er blevet udtrykt, at det lykkedes Gründgens at gøre sine teaterhuse,
hvor ordet og kvaliteten herskede, til ”øer i det brune nazistiske hav.”
Hans teaterstil blev kaldt en rigskancellistil, altså en
snørklet og stiv teaterform, hvilket det ikke nødvendigvis synes at have været.
Teater- og operainstruktøren, nu chef for Staatsoper Berlin Jürgen Flimm kaldte
ham ”kancellistilens gralsvogter.” Flimm gjorde det i et forsvar for det
dengang opdukkende regiteater, hvor instruktøren er vigtigere end forfatteren.
Gründgens’ råd til
sine skuespillere
Jeg har lyst til at citere Gründgens for et råd til sine
skuespillere. Da han holdt sin åbningstale som intendant på Hamburgs
Schauspielhaus i 1955, sagde han: ”Genér Dem ikke over at betone en sætning korrekt.
Det er ikke formalisme. Géner Dem ikke over at få et fast greb om en rolle og
beherske den. Det er ikke manieret! Jeg ønsker, at de tre timer om aftenen, da
vi udøver vor kunst, er festlige timer, særlige timer for hver af os. Kun sådan
bliver de til særlige timer for tilskuerne. Gør hvad De vil i privatlivet, men
bring aldrig hverdagen ind på scenen.”
Denne artikel er
delvist baseret på tyske anmeldelser af Thomas Blubachers biografi ”Gustav
Gründgens”, udgivet af ZEIT-Stiftung Ebelin und Gerd Bucerius, pris 14,90 euro
uindbundet, 34,90 euro indbundet. Kun på tysk.
Foto: Liselotte Strelow